Kanaaldijk fietsbrug
Dongen was door slechts twee bruggen buiten de bebouwde kom verbonden met de overkant van het Wilhelminakanaal. Er was grote behoefte aan een brug voor langzaam verkeer vanuit het centrum naar de andere zijde van het water. Vooral schoolgaande kinderen zouden daarmee een betere en veiliger verbinding krijgen met het fietspad langs het kanaal richting Tilburg.
De gekozen vorm, twee naar elkaar toegenegen stalen bogen, is slank en transparant om zo veel mogelijk het Brabantse landschap in zijn waarde te laten. De constructie is in onderdelen uit elkaar gehaald en zichtbaar gemaakt. Het gebogen brugdek rust op liggers die aan hun uiteinden hangen aan de boogconstructie. De bocht in de weg en de bogen daarboven vormen een oriƫntatiepunt op de weg tussen huis en school.
Waar de brug en hellingbanen op elkaar aansluiten geeft een halfrond balkon zicht op de omgeving. De vorm doet denken aan de boeg van een oceaanstomer.
Functie | Infrastructuur |
Status | Studie |
Opdrachtgever |
Gemeente Dongen |
Plaats |
Wilhelminakanaal / Wilhelminastraat, Dongen |
Projectarchitect |
Hans van Heeswijk |
Projectteam |
Bart Commandeur, Hans van Heeswijk, Arjan van Ruyven |
Start |
1999 |
Overspanning |
65 m |