Papendorpse brug
In 1997 is door het Projectbureau Leidsche Rijn een meervoudige opdracht uitgeschreven voor een ontwerp voor de nieuw te bouwen Papendorpse brug. Deze brug moet gebouwd worden over het Amsterdam-Rijnkanaal tussen de wijk Papendorp in Leidsche Rijn en Kanalen eiland in de gemeente Utrecht. Het ontwerp wordt vooral gekenmerkt door een markante hoofdvorm gecombineerd met een verfijnde detaillering en een adequate stedenbouwkundige inpassing. Door de herkenbare hoofdvorm zou de brug een belangrijk oriëntatiepunt of “landmark” kunnen zijn voor de wijde omgeving.
Tevens zal voor de weggebruikers over de brug de passage een bijzondere ruimtelijke ervaring zijn. De hoofdoverspanning bedraagt ruim 150 meter, de breedte van het brugdek is 33 meter. De hoofddraagconstructie is een voor Nederland vernieuwende constructie. Het combineert de eigenschappen van een boogconstructie met een schaalconstructie. Door de voordelen van de beide principes te combineren ontstond de mogelijkheid om een veel meer verfijnde elegante constructie te ontwerpen met een zeer markante hoofdvorm. De hoofddraagconstructie is ontworpen in staal, het brugdek is een gecombineerde staal- en betonconstructie.
Functie | Infrastructuur |
Status | Meervoudige opdracht |
Opdrachtgever |
Gemeente Utrecht |
Plaats |
Bevrijdingslaan, Utrecht |
Projectarchitect |
Hans van Heeswijk |
Projectteam |
Andrew Dawes, Hans van Heeswijk, Jochem van der Spek |
Start |
1997 |
Gereed |
1998 |
Overspanning |
150 m |
Downloads
pdf
![]() |
papendorpse-brug-brochure.pdf |