AC Restaurants Tuibruggen
Voor de helft van de klanten lagen de bestaande AC restaurants bij Veenendaal en Nieuwegein aan de verkeerde kant van de weg. Het budget voor een verbinding was direct afgeleid van een te verwachten omzetstijging van 25%. Een tunnel viel af als optie vanwege de ingewikkelde uitvoering en sociale onveiligheid. Een tuibrug heeft deze bezwaren niet en is bovendien zichtbaar als eigentijds uithangbord.
Op 7 meter boven de weg bestaat geen gevaar voor aanrijding. De 45 meter lange hoofdoverspanning hoefde dus vooral berekend te worden op het inhijsen van de constructie tussen de geknikte pylonen, die overigens wel een stevige betonnen voet kregen om een botsing te weerstaan. De snelweg is precies 6½ uur op een zaterdagnacht afgesloten geweest om het middendeel te monteren.
De beglaasde droogloop biedt een veilige en luwe wandeling naar de overkant. De bruggen hebben intussen hun bijnaam gekregen: de sprinkhaan. De omzet steeg met 70%.
Functie | Infrastructuur |
Status | Gerealiseerd |
Opdrachtgever |
AC Restaurants en Hotels |
Plaats |
A27 bij Nieuwegein en A12 bij Veenendaal |
Projectarchitect |
Hans van Heeswijk |
Projectteam |
Dick de Gunst, Stephanie Haumann, Hans van Heeswijk, Derk-Jan Wentink |
Start |
1995 |
Gereed |
1999 |
Overspanning |
72 m |
Downloads
pdf
|
acrestaurants-tuibruggen-brochure.pdf |