Piet Hein Buildings
De ontwikkeling van de Piet Heinkade ten oosten van het Centraal Station in Amsterdam vormt de ruggegraat van de Zuidelijke IJ-oever in Amsterdam. Hier wordt het Centraal Station verbonden met het nieuw ontwikkelde Oostelijk en Westelijk Havengebied. De kade tussen weg en water, ooit vol pakhuizen en vemen, biedt nu plaats aan een lange strook met kloeke, stedelijke gebouwen voor wonen, werken en publieksfuncties.
Het complex Piet Hein Buildings ligt pal naast de passagiersterminal voor cruise schepen en heeft op straatniveau een grote hal voor touringcars. Wanneer een cruiseschip aanmeert wordt de hal gebruikt voor de afhandeling van koffers en is het douanegebied. De hal bevat buffercapaciteit voor de cruiseterminal. De gevels van de garage zijn van glazen bouwstenen en stralen ’s nachts naar alle kanten zacht licht uit. Daarboven, in een langgerekt bouwvolume van vier verdiepingen staan kantoren met zicht op het IJ. Aan de stadszijde, in bouwblokken van negen lagen staan kantoren die over de spoordijk uitkijken op de stad. Aan de straat voor de hal zijn drie ruime en uitnodigende entreehallen en een restaurant gesitueerd. Een openbare, dubbele, ondergrondse parkeergarage bedient het hele complex.
Functie | Kantoor, Utiliteitsbouw |
Status | Gerealiseerd |
Opdrachtgever |
Piet Hein Buildings |
Plaats |
Piet Heinkade 61-135, Amsterdam |
Projectarchitect |
Hans van Heeswijk |
Projectteam |
Ellen Baan, Leon Broeren, Bart Commandeur, Thomas Domick, Floris van Gennep, Richard Gouverneur, Hans van Heeswijk, Mirjam Heymann, Arjen Honig, Rob Hulst, Stephan Kentie, Pascal Kohlmann, Thomas Kraal, Pascal Latul, Gerben Mienis, Jeroen van Nieuwenhuizen, Jeroen Rademaker, Bob Ronday, Ewoud Ruifrok, Erwin Schermer, Joghem van der Spek, Richard Teeling |
Start |
2008 |
Gereed |
2014 |
Oppervlakte BVO |
47.200 m2 |
Downloads
pdf
|
piethein-buildings-brochure.pdf |