Uitbreiding station Geldermalsen
Historie
Station Geldermalsen dateert uit 1886. Het stationsgebouw is gebouwd tussen de sporen en staat op een eiland in een zee van sporen. Het is oorspronkelijk ontworpen als overstapstation en is met de opzet van een eilandstation uniek in Nederland. De bereikbaarheid van het gebouw en de perrons is door deze opzet altijd bijzonder geweest.
Bij aanvang waren de perrons bereikbaar via de zuidelijke spoorovergang. Er bestond lange tijd de unieke situatie dat autobussen tot op het eilandperron reden en later parkeerden auto’s op het perron. Voor de voetgangers was vanaf 1888 voorzien in een loopbrug. In 1973 werd een voetgangerstunnel aangelegd. Deze heeft echter nooit een goede verblijfskwaliteit opgeleverd, en is daarom in 2010 verwijderd. De resterende voetgangersbrug is in 2010 verplaatst naar Museum Buurtspoorweg in Haaksbergen en vervangen voor een nieuwe traverse met liften.
Aanpassingen
De actuele aanpassingen van station Geldermalsen bestaan uit de aanleg van een nieuwe tunnel onder de sporen, twee nieuwe entrees aan de oost- en westzijde en de aanleg van twee nieuwe perrons. Met name de aanleg van de twee nieuwe perrons zorgt voor een nieuwe opzet van het station. De reiziger hoeft hierdoor niet meer altijd naar het stationsgebouweiland. Het station wordt voor het eerst aangepast zodat het gericht is op Geldermalsen. De nieuwe entrees aan de oost- en westzijde bieden een ingang naar de tunnel, maar ook een entree naar de nieuwe perrons en gaan daardoor functioneren als hoofdentrees van het station.
Historische verankering
Door deze aanpassingen verandert de typologie van het station. Het station transformeert van eilandstation met een mooi, maar moeilijk bereikbaar gebouw achter hekken, naar een aantrekkelijke en uitnodigend station dat gericht is op reizigers en Geldermalsen. Met deze wijzigingen ontstaat er een goed ruimtelijk en architectonisch evenwicht.
Beleving van de reiziger
Het station is oorspronkelijk ontworpen als overstapstation en was daarin zeer efficiënt en elegant. De benadering vanuit Geldermalsen is altijd ondergeschikt geweest omdat er vanuit Geldermalsen weinig reizigers verwacht werden. De tijd is veranderd en de actuele aanpassingen gaan ervoor zorgen dat dit een station wordt van en voor Geldermalsen. De actuele aanpassingen vragen om een ontwerp dat zorgt voor een aantrekkelijk en herkenbare toegang, een goede en veilige route naar het stationsgebouw en voldoende beschutting op de perrons, zodat hier op een aangename manier gewacht kan worden op de trein.
Tunnel
De eerdere ervaringen met de tunnel uit 1973 waren niet succesvol. De tunnel miste voldoende sociale controle en gebrek aan daglicht en overzicht. Uitgangspunt is om in de nieuwe tunnel wel een goede beleving te realiseren. De beweging en beleving van de reiziger door de nieuwe tunnel bestaat uit vier passages. De trap af, de tunnelbuis door, het middengebied betreden en daarna de trap op naar het middenperron. Voor de passages trap af en op en het middengebied is oriëntatie heel erg belangrijk. Voor een aangenaam en veilig gevoel helpt het om naar een lichte plek toe te kunnen lopen en daar door het (dag)licht ruimte en overzicht te ervaren. Dat geeft rust. De daklichten in de luifels en perronoverkapping zorgen dat daglicht genereus binnenvalt, waar door de lichtgekleurde traptreden goed zichtbaar zijn en een mooi licht en schaduwspel geven.
Functie | Infrastructuur, Utiliteitsbouw |
Status | Gerealiseerd |
Opdrachtgever |
De Lingense Alliantie / ProRail |
Plaats |
Geldermalsen |
Projectarchitect |
Hans van Heeswijk |
Projectteam |
Yoran van Dalen en Arjen Honig |
Start |
2019 |
Gereed |
2022 |