IJtram
De Amsterdamse tramlijn 26, de IJtram, verbindt het Centraal Station met de nieuwe wijk IJburg. De opdracht om deze tramlijn vorm te geven betrof alle bruggen, tunnels, perrons, trappen en hekwerken. De elf haltes langs het traject hebben ieder hun eigen identiteit gekregen, reagerend op de omgeving.
De halte Rietlandpark ligt zes meter verdiept in de open lucht. De IJtram komt daarmee op de goede hoogte voor de tunnel en schiet daarbij onder de kruising van wegen en lijn 10 door. Aan de noordkant , vanaf vijf kantoorgebouwen, golft het grastapijt van het park naar beneden tot aan het perron. De brede trappen in het gras maken deze plek tot een amfitheater op het zuiden en de zon gericht. Aan de andere kant van het spoor, waar de bundel wegen ligt, scheidt een keermuur van basaltblokken de halte van de bovenwereld.
Stedenbouw, infrastructuur en architectuur komen hier samen in één overzichtelijk stedelijk scharnierpunt.
Functie | Infrastructuur |
Status | Gerealiseerd |
Opdrachtgever |
Gemeente Amsterdam |
Plaats |
Amsterdam |
Projectarchitect |
Hans van Heeswijk |
Projectteam |
Ellen Baan, Floris van Gennep, Stephanie Haumann, Hans van Heeswijk, Mirjam Heymann, Jeroen Rademaker, Arjan van Ruyven |
Start |
1998 |
Gereed |
2004 |
Downloads
pdf
![]() |
ijtramroute-brochure.pdf |