Metrostation Parkweg
De zes stations op de Calandlijn tussen Rotterdam en Spijkenisse hebben ieder een eigen karakter gekregen, door elk ontworpen te zijn door een andere architect. Het enige ondergrondse station, Parkweg in Schiedam, vormt de overgang van de wereld van donkere tunnels naar die van viaducten in de open lucht. Het ontwerp voorziet dan ook in het toelaten van zoveel mogelijk daglicht op het middenperron.
Bovengronds bestaat het station uit een rij van vier in plattegrond ellipsvormige paviljoens van glas. De twee buitenste bevatten de entrees, de middelste fungeren als grote lichtkoepels. Overdag valt het licht royaal naar binnen, ’s nachts stralen de glazen bakens hun omgeving aan. Aan de ene kant een rijweg, daar tegenover een singel.
De sporen krommen zich om het perron heen waarmee de lengte van het station beter waarneembaar is. Vanuit beide entrees is ruim zicht op het kolomloze platform mogelijk. Helder, overzichtelijk en dus veilig.
Functie | Infrastructuur |
Status | Gerealiseerd |
Opdrachtgever |
Gemeente Rotterdam |
Plaats |
Parkweg, Schiedam |
Projectarchitect |
Hans van Heeswijk |
Projectteam |
Hans van Heeswijk, Paul Seuntjens, Jurgen van Tiggelen |
Start |
1994 |
Gereed |
2002 |
Downloads
pdf
![]() |
parkweg-metrostation-brochure.pdf |