EICAS Museum in het Hegius Gymnasium Deventer
Het voormalige Hegius-Gymnasium aan de Nieuwe markt te Deventer gaat onderdak bieden aan een museum voor de organisatie EICAS. Hans van Heeswijk architecten heeft de opdracht gekregen voor de transformatie van het gebouw.
Het Hegius Gymnasium werd in 1954 gebouwd naar een ontwerp van architect W.P.C. Knuttel, maar stond inmiddels al tien jaar leeg. De gemeente wil dat de nieuwe invulling bijdraagt aan een levendige binnenstad; ze heeft In het voorjaar van 2018 het pand verkocht aan 1618 Vastgoed.
1618 Vastgoed wil het gebouw, een gemeentelijk monument, samen met het European Institute for Contemporary Art and Science (EICAS) benutten als museum voor moderne kunst. Initiatiefnemer Koos Hoogland wil een brede collectie van ZERO- en Nul-kunst toegankelijk maken in een permanente tentoonstelling. In de bovenste twee verdiepingen komen negen appartementen.
Transparant en uitnodigend
Hans van Heeswijk architecten heeft van 1618 Vastgoed opdracht gekregen om een ontwerp te maken voor het nieuw museum. Het ZERO-museum en EICAS worden gehuisvest op de begane grond en de eerste verdieping. Op de tweede en derde verdieping worden negen luxe appartementen gerealiseerd.
Het architectenbureau gaat het voormalige schoolgebouw, dat circa 4.700 m2 BVO biedt, transformeren tot een transparant en open museumgebouw. Het moet een gebouw worden waar iedereen graag binnenloopt, zegt Van Heeswijk. "Een museum is er niet alleen om kunst te tonen, maar ook om publiek te ontvangen.”
Het bureau gaat de architectuur van het voormalige schoolgebouw benutten voor de nieuwe functie. Onder meer wil Hans van Heeswijk architecten de oude entrees en de gangenstructuur opnieuw gebruiken. Eind 2020 moet het oude Hegius Gymnasium de deuren openen als ZERO-museum.
ZERO en Nul
De groep ZERO is in 1958 gestart door de Duitse kunstenaars Heinz Mack en Otto Piene, die in hun kunst individuele sporen wilden vermijden en zochten naar reductie en concentratie. Tot de internationale contacten behoorden bijvoorbeeld Lucio Fontana en Yves Klein. De benaming ZERO verwees naar het aftellen voor de lancering van een raket, en daarmee naar een nieuw begin en een betere toekomst.
Tegelijkertijd formuleerde Armando het als volgt: “De kunst is volgens ons teruggekeerd tot op het Nulpunt. Wij beginnen van voren af aan.” Armando was met Henk Peeters en Jan Schoonhoven oprichter van de Nederlandse Nul-beweging. Ook Jan Henderikse en Herman de Vries behoorden tot Nul. Ze maakten bij uitstek 'anti-schilderkunstig' werk met veel industriële materialen.
EICAS wil in het museum de historische ZERO-beweging verbinden met hedendaagse artistieke productie en onderzoek. Het integreren van kunst en wetenschap moet aandacht krijgen in tentoonstellingen, filmvertoningen, lezingen, artistieke interventies, workshops, masterclasses en publicaties, aldus EICAS
Functie | Museum, Woningbouw |
Status | In ontwerp |
Opdrachtgever |
1618 Vastgoed |
Plaats |
Deventer |
Projectarchitect |
Hans van Heeswijk |
Projectteam |
Yoran van Dalen, Stephanie Haumann, Jay McGill. |
Start |
2018 |
Gereed |
2021 |
Oppervlakte BVO |
4.700 m2 |