EICAS Museum in het Hegius Gymnasium Deventer
Het voormalige Hegius-Gymnasium aan de Nieuwe markt te Deventer biedt onderdak aan het museum voor de organisatie EICAS, ofwel the European Institute of Contemporary Art and Science. Hans van Heeswijk architecten heeft de transformatie van schoolgebouw naar museum begeleid.
Het Hegius Gymnasium werd in 1954 gebouwd naar een ontwerp van architect W.P.C. Knuttel, maar stond inmiddels al tien jaar leeg. De gemeente wilde dat de nieuwe invulling zou bijdragen aan een levendige binnenstad; ze heeft In het voorjaar van 2018 het pand verkocht aan 1618 Vastgoed.
1618 Vastgoed wilde het gebouw, een gemeentelijk monument, samen met het European Institute for Contemporary Art and Science (EICAS) benutten als museum voor moderne kunst. Initiatiefnemer Koos Hoogland wilde een brede collectie van ZERO- en Nul-kunst toegankelijk maken in een permanente tentoonstelling. In de bovenste verdiepingen zijn koop appartementen ondergebracht.
Transparant en uitnodigend
Hans van Heeswijk architecten heeft van 1618 Vastgoed opdracht gekregen om een ontwerp te maken voor het nieuw museum. Het ZERO-museum en EICAS zijn nu gehuisvest op de begane grond en het souterrain. Op de eerste, tweede en derde verdieping zijn luxe appartementen gerealiseerd.
ZERO en Nul
De groep ZERO is in 1958 gestart door de Duitse kunstenaars Heinz Mack en Otto Piene, die in hun kunst individuele sporen wilden vermijden en zochten naar reductie en concentratie. Tot de internationale contacten behoorden bijvoorbeeld Lucio Fontana en Yves Klein. De benaming ZERO verwees naar het aftellen voor de lancering van een raket, en daarmee naar een nieuw begin en een betere toekomst.
Tegelijkertijd formuleerde Armando het als volgt: “De kunst is volgens ons teruggekeerd tot op het Nulpunt. Wij beginnen van voren af aan.” Armando was met Henk Peeters en Jan Schoonhoven oprichter van de Nederlandse Nul-beweging. Ook Jan Henderikse en Herman de Vries behoorden tot Nul. Ze maakten bij uitstek 'anti-schilderkunstig' werk met veel industriële materialen.
EICAS wil in het museum de historische ZERO-beweging verbinden met hedendaagse artistieke productie en onderzoek. Het integreren van kunst en wetenschap moet aandacht krijgen in tentoonstellingen, filmvertoningen, lezingen, artistieke interventies, workshops, masterclasses en publicaties, aldus EICAS.
Op het dak van het gebouw is het kunstwerk City DNA van de Chinese kunstenaar Lu Xinjian aangebracht. Het is een geëmailleerde afbeelding op glaspanelen en laat een abstract beeld van de stadsplattegrond van Deventer zien.
Functie | Museum, Woningbouw |
Status | In ontwerp |
Opdrachtgever |
1618 Vastgoed |
Plaats |
Deventer |
Projectarchitect |
Hans van Heeswijk |
Projectteam |
Yoran van Dalen, Stephanie Haumann, Jay McGill. |
Start |
2018 |
Gereed |
2023 |
Oppervlakte BVO |
4.700 m2 |