Combiplan en station Nijverdal
Door het samenvoegen van spoor en provinciale weg langs de kern van Nijverdal ontstond de mogelijkheid om het station te verplaatsen en dichterbij het centrum te situeren. Hierdoor is het vanuit de noord- en zuidzijde beter te bereiken. Dwars over het station liggen twee traverses die de noord- en zuidzijde met elkaar verbinden. Op de middentraverse zijn de hoofdtoegangen tot de perrons en een overdekte wachtaccommodatie gesitueerd.
De perrons liggen nu in een verdiepte bak die aan de westzijde overgaat in een kilometer lange tunnel. Bij het ontwerp is vooral de wens om een sociaal veilige stationsomgeving te maken een belangrijk uitgangspunt geweest. Om deze reden zijn de wanden van het station naar achter toe wijkend uitgevoerd. Hekken en borstweringen zijn overal transparant. Aan het afwerkingsniveau is veel aandacht besteed.
Functie | Infrastructuur |
Status | Gerealiseerd |
Opdrachtgever |
Aannemerscombinatie Leo ten Brinke |
Plaats |
Nijverdal |
Projectarchitect |
Hans van Heeswijk |
Projectteam |
Thomas Domick, Hans van Heeswijk, Rob Hulst, Tjeerd van de Sant |
Start |
2006 |
Gereed |
2014 |
Downloads
pdf
![]() |
combiplan-nijverdal-brochure.pdf |