Stationseilandbruggen
De bouw van een nieuw busstation aan de noordzijde van het Centraal Station in Amsterdam veranderde in 2014 wat eens de stille achterkant was tot een verkeerszone, even druk als de stadskant. Het station is daarmee echt centraal komen te liggen.
Deze ingreep betekende vervanging van de bestaande bruggen door bredere verbindingen met een scheiding tussen gemotoriseerd en langzaam verkeer. Dat is niet alleen veiliger, maar biedt ook de kans om in vormgeving duidelijk te maken dat het hier om bruggen gaat die over het water van eiland naar eiland geslagen zijn. Vandaar dat aan de kant van het IJ voetgangers en fietsers over boogbruggen gaan. Daarvan is het wegdek gekromd. Vanaf het IJ maken boog en kromming zichtbaar dat het hier om een brug gaat. Fietsers en voetgangers ervaren dat ook nog eens aan den lijve.
De bescheiden maat en verzorgde detaillering maken deze stadsbruggen tot straatmeubilair dat past bij de overige aankleding van de openbare ruimte.
Functie | Infrastructuur |
Status | Gerealiseerd |
Opdrachtgever |
Gemeente Amsterdam |
Plaats |
De Ruijterkade, Amsterdam |
Projectarchitect |
Hans van Heeswijk |
Projectteam |
Hans van Heeswijk, Arjen Honig, Jeroen van Nieuwenhuizen, Arjan van Ruyven, Rick Thani |
Start |
2001 |
Gereed |
2005 |
Overspanning |
30 m |
Downloads
pdf
|
bruggen-stationseiland-brochure.pdf |